Tuesday, February 1, 2011

Pengalaman merawat manusia yang meminta pertolongan setelah itu ....................

Sebagai seorang Perawat, sudah biasa dengan keadaan pulang lewat tengah malam atau awal pagi sudah menjadi kebiasaan saya. Pesakit akan menelefon saya tidak kira waktu samada saya masih berjaga atau sesudah tidur. Ada diantara mereka bertanya kepada saya, "Ustadz boleh datang sekarang". Saya adalah seseorang yang tidak tahu mengatakan tidak boleh. Selagi masih mempunyai tenaga, saya akan pergi ke mana mana tempat yang memerlukan khidmat saya. Title, Nama dan penghormatan itu tidak penting bagi saya. Yang penting apakah sumbangan kita pada Masyarakat.

Saya merawat tidak kira bangsa atau agama kerana mereka juga adalah hamba ALLAH. Di sini saya mengambil kesempatan berdakwah dengan menunjukkan kepada mereka kebesaran ALLAH dan kelebihan Al Quran. Mudah mudahan mereka di beri hidayah untuk beriman kepada ALLAH SWT. Mereka berkata kepada saya, "You cured me". Saya perbetulkan kenyataan itu dengan mengatakan "I'm just a servant of ALLAH. I have no healing capabilities. ALLAH cured you and Al Quran is the medicine".

Mereka diam dan mengakuinya dan bertanya; "Why you want to treat me when I'm no Moslem"? Saya mengatakan ; "Are we not living under same sun, walking under the same moon, breathing the same air and sharing the same earth"? That's move me to lend a helping hand to my own countryman. Regardless of race, language, creed and religion. That's our National Pledge. Mereka gembira dengan kenyataan kami.

Menolong orang dalam kesukaran lagi pun Fardhu Kifayah. Kasihan dengan orang orang yang mengalami penderitaan mental dan fizikal akibat diganggu. Saya akan bantu sedaya upaya yang saya mampu. Orang orang yang semacam saya ini ibarat seperti "Soldier Of Fortune" atau "Unsung Heroes" didalam bahasa Inggeris. Saya tinggalkan kelazatan dunia yang mana manusia sedang seronok dibuai mimpi dan saya sedang berjuang berhadapan dengan tukang sihir dan Jin atau Syaitannya.

Ada diantara mereka memuji saya dan tak kurang juga yang mengeji. Sudah menjadil lumrah bila seseorang memerlukan pertolongan, apa saja pun boleh. Ini termasuk pelajar pelajar saya sendiri. Menabur fitnah, sangka buruk, mengeji, menghina dan berbagai lagi. ALLAH saja yang tahu bagaimana perasaan saya. Inilah manusia yang tiada iman didalam dirinya. Kepada ALLAH saya berserah kerana diakhirat nanti, setiap perbuatan manusia itu akan dipertanggung jawabkan. No one will be spared.

Inilah penyakit Masyarakat kita. Diantara sebab tiada kesembuhan apabila dirawat ialah kita gagal bermuhasabah diri sendiri dan bagi diri perawat, rawatlah diri mu dahulu sebelum merawat orang lain. Jangan menjual ayat ayat ALLAH dengan harga yang murah. Melabelkan seseorang dengan firman ALLAH atau Hadith Rasul yang berakhir dengan memakan diri sendiri .

Kalau pengalaman tidak ada, rasa ghairah yang meluap luap, nak menonjolkan diri agar dihormati orang ramai, BERHENTI dahulu dan fikirkan. Bak kata pepatah Melayu; "Kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga". Jangan cuba cuba nak merawat. Ditakuti akan membinasakan diri sendiri atau lebih buruk keluarga sendiri kerana tukang sihir atau Jin akan berdendam dengan perawat.

*Inilah adalah secebis kisah pengalaman yang saya lalui sepanjang penglibatan selama 15 tahun di dalam dunia Rawatan Terapi Ruqyah.

No comments:

Post a Comment